Wat vinden millennials het belangrijkste aan werk?

Ondernemers tasten vaak in het duister wat de precieze reden is van het vertrek van millennials (ook wel de generatie Y genoemd, het betreft de werknemers tussen de 20 en 35 jaar). In dit artikel lees je wat de jonge generatie werknemers belangrijk vindt aan een baan. 

Een irritatie van veel ondernemers: de jonge generatie die van baan naar baan hopt. Er is veel tijd, energie en geld omgegaan in het aantrekken van deze werknemers. Vervolgens was er tijd nodig om hen in te werken en te begeleiden. Al met al een flinke investering. En dus des te pijnlijk wanneer die jonge professional na korte tijd weggaat. Hoe komt het nu dat ze vertrekken? En kun je dat voorkomen?

 

Vorige week vroeg ik aan werkgevers wat volgens hen de jonge generatie het belangrijkst vindt: 1. goed betaald worden, 2. (baan)zekerheid of 3. vrije tijd/ vakantie. De meeste werkgevers (75%) gaven aan dat ze verwachtten dat punt 3 het belangrijkste is voor millennials.

 

Maar is dat ook zo? Zijn de verwachtingen van de werkgevers gelijk aan de reacties van de jonge generatie zelf?

 

Ik stelde dezelfde vraag op LinkedIn, Facebook en Instagram aan werknemers tot 35 jaar. Er kwam veel reactie op. Van de jonge werknemers én van andere generaties.

De peiling op LinkedIn gaf de volgende uitslag:

De antwoorden zijn een stuk meer verdeeld dan de verwachtingen van de werkgevers. De meesten (39%) vonden goed betaald worden het belangrijkst, gevolgd door 35% vakantie/vrije tijd en 26% (baan)zekerheid.

Er waren ook jonge werknemers die geen van de drie het belangrijkst vonden. Zij hadden andere verwachtingen ten aanzien van hun baan. Een opsomming: autonomie, zingeving, bewegingsruimte, waarde toevoegen, plezier in het werk, waardering, goede werksfeer, ruimte voor zelfontplooiing.

 

Wat willen die millennials nu?

 

ManpowerGroup deed hier in 2016 grootschalig onderzoek naar (zie: "De carrières van millennials: een visie op 2020"). Ze ondervroegen 19.000 millennials met verschillende beroepen, mét en zonder diploma uit 25 verschillende landen. De belangrijkste 3 prioriteiten waar millennials op letten bij het kiezen van een baan: geld (91%), zekerheid (87%) en vrije tijd (86%).

Dat is een top 3 die door veel werkgevers als verrassend wordt gezien. Maar voor de jonge generatie geldt hetzelfde als voor de generaties vóór hen: dat ze op jonge leeftijd met een goed betaalde baan en baanzekerheid meer mogelijkheden hebben als het aankomt op het kopen van een huis, het starten en onderhouden van een gezin en het behouden van de levensstandaard die ze hebben.

 

Wel kijken millennials anders naar werk dan de vorige generaties en dat zie je onder andere in punt 3 terug: vrije tijd. Ten slotte weet de jonge generatie dat ze nog een lange carrière voor zich hebben tot (minimaal) hun 70e jaar. De vergrijzing (en de bijkomende kosten daarvan) zal door hen moeten worden opgevangen. En dus kijken ze anders naar hun loopbaan.

 

Om het werken vol te blijven houden, willen zij ook de mogelijkheid hebben om op bepaalde momenten in hun carrière een break te nemen. Om nieuw leven te vieren, te rouwen, even op adem te komen, bij te tanken of welke persoonlijke reden dan ook. En dat is wezenlijk anders dan hoe de meeste werknemers uit andere generaties dat deden.

 

Dus. De top 3 prioriteiten is bekend. Maar hoe zit het dan met de andere zaken die benoemd werden in de opiniepeiling op LinkedIn, Facebook en Instagram (waardering, plezier in werk etc.)? Van het totaal aantal respondenten gaf namelijk 25% aan iets heel anders dan deze top 3 belangrijk te vinden. Wat vinden millennials nu het belangrijkst aan werk?

"Dé millennial bestaat niet."

Daarover kan ik heel duidelijk zijn: dé millennial bestaat niet. Er is dus niet een eenduidig antwoord te geven hoe je de jonge generatie aan je bedrijf bindt. De cijfers zijn gemiddeldes. En jij hebt uiteindelijk te maken met individuen. Het is aan jou als werkgever om met de jonge werknemer in gesprek te gaan. Te luisteren wat de werknemer belangrijk vindt, en de kern van hun vraag te verbinden aan die van je bedrijf en aan die van andere werknemers. Dat vraagt om een hele andere manier van leiding geven dan waar jij zelf mee bent groot geworden, of die jij ervoer toen je twintiger was.

Word je bewust van de vooroordelen en verwachtingen die jij hebt als het gaat om de jonge generatie werknemers. Zet die gedachtes vervolgens tijdelijk opzij en ga het gesprek met de jonge werknemers aan. Vraag en luister. Alleen dan kom je erachter wat de jonge generatie in jóuw bedrijf wil en hoe je ze langer aan je bedrijf bindt. Dan zul je er tevens ontdekken dat het verbinden van werknemers aan je bedrijf vooral ook te maken heeft met het verbinden van jezelf aan de werknemers.

 

 

Mijn naam is Renske Groenen. Met mijn bedrijf Generatiewijsheid support ik ondernemers om de jonge generatie werknemers langer aan hun bedrijf te binden. Daarbij leer ik ondernemers gebruik te maken van een heel effectieve manier om gedrag van anderen te beïnvloeden: je eigen gedrag veranderen.

Meer weten over wat millennials in jóuw bedrijf precies nodig hebben, hoe je het beste leiding geeft aan millennials of over een methode waarmee je je vraagstukken over millennials zelf aanpakt? Klik hieronder of app 'meer info' naar me. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.